Abstrakcyjna sztuka - sztuka nieprzedstawiająca konkretnego świata przedmiotów, posługuje się linią, plamą barwną, bryłą.
Aerograf - urządzenie służące do nanoszenia farby rozpylonej za pomocą sprężonego powietrza i specjalnego pistoletu z naczyniem.
Akt - przedstawienie nagiego ciała ludzkiego.
Akwarela - farba wodna: także technika malarska, w której farby dają efekt rozmycia konturów i delikatnych barw.
All over - zasada komponowania obrazu stosowana przez Jacksona Pollocka polega na równorzędnym traktowaniu każdej strony dzieła: polega na malowaniu leżącego na ziemi płótna dookoła, ze wszystkich stron.
Antropocentryzm - pogląd, według którego człowiek jest ośrodkiem i celem świata, a wszystko w przyrodzie dzieje się ze względu na niego.
Antropomorfizm - przypisywanie cech ludzkich zjawiskom przyrody, zwierzętom i przedmiotom.
Architekt Krajobrazu - osoba projektująca wygląd terenów zielonych, np. ogrodów, parków.
Architekt wnętrz - osoba projektująca wygląd pomieszczeń, np. wnętrz mieszkania, sklepu, banku.
Architektura - sztuka projektowania i wznoszenia różnych budowli.
Autoportret - portret, który artysta wykonał sam sobie.
Barwy ciepłe - żółta, pomarańczowa, czerwona i ich odcienie.
Barwy czyste - barwy podstawowe i pochodne.
Barwy dopełniające - pary barw podstawowych o pochodnych: żółta - fioletowa, czerwona - zielona, niebieska - pomarańczowa; po zmieszaniu dopełniają się do barwy czarnej.
Barwy kontrastowe - pary barw: żółta - fioletowa, czerwona - zielona, niebieska - pomarańczowa.
Barwy naturalne - czerń, biel i szarość.
Barwy pochodne - powstają ze zmieszania ze sobą parami barw podstawowych: żółta i czerwona dają pomarańczową, niebieska i żółta - zieloną, czerwona i niebieska - fioletową.
Barwy podstawowe - żółta, czerwona, niebieska; nie można ich otrzymać w wyniku zmieszania innych barw.
Barwy zimne - zielona, niebieska, fioletowa i ich odcienie.
Barwy złamane - powstają ze zmieszania barwy czystej z jedną lub wieloma innymi barwami lub przez dodane czerni bądź bieli.
Biblia ubogich (Biblia pauperum) - określenie stosowane w odniesieniu do dzieł sztuki z okresu średniowiecza (malowideł ściennych, tablicowych, rzeźb kościelnych), średniowiecznych ksiąg ilustrowanych, którym przypisywano funkcje dydaktyczne.
Blejtram (krosno malarskie) - rama, na której napinane jest płótno malarskie.
Czarnofigurowy styl - stosowany w starożytnej Grecji sposób zdobienia naczyń ceramicznych polegający na umieszczaniu na czerwonym tle czarnych postaci bogów i bohaterów.
Czerpanie papieru - ręczne wykonywanie papieru.
Czerwonofigurowy styl - stosowany w starożytnej Grecji sposób zdobienia naczyń ceramicznych polegający na umieszczaniu na czarnym tle czerwonych postaci bogów i bohaterów.
Design - sztuka projektowania wyglądu przedmiotów.
Diagonalna kompozycja - zasada komponowania obrazu lub rzeźby polegająca na podkreśleniu osi ukośnych.
Draperia - dekoracyjnie ułożona w fałdy tkanina, często przedstawiana w martwych naturach.
Dripping (ściekanie, kapanie) - metoda malowania polegająca na bezpośrednim wylewaniu farby na płótno.
Dynamiczna kompozycja - kompozycja, w której występuje przewaga elementów ukośnych, sprawiających wrażenie ruchu.
Dywizjonizm - metoda malowana farbami używana przez malarzy impresjonistów. Polega na kładzeniu farb krótkimi dotknięciami pędzla; zamiast mieszania farb na palecie impresjoniści posługiwali się wyłącznie czystymi kolorami.
Dziedzictwo kulturowe - zabytki, miejsca o znaczeniu historycznym, dawne tradycje, zwyczaje i kultura danego regionu, będące źródłem informacji o życiu w różnych epokach i miejscach.
Eklektyzm - połączenie w jednym dziele wybranych elementów pochodzących z różnych epok i stylów artystycznych.
Eksponat - przedmiot wystawiony na pokaz w muzeum lub galerii.
Ekspresjonizm - kierunek w sztuce początku XX wieku, którego twórcy uznali, że ich dzieła mają być nieskrępowanym, spotęgowanym wyrazem przeżyć artysty, a nie odbiciem rzeczywistości. Zaznaczyło się to w ich dziełach głębokimi deformacjami rysunku i pełną swobodą zestawień barwnych, niezależnych od barw własnych występujących w naturze.
Epoka - okres w dziejach, który charakteryzuje się określonymi cechami w różnych dziedzinach życia, w tym w sztuce.
Estetyka - piękno, elegancja, schludny wygląd.
Etnografia - dyscyplina naukowa zajmująca się badaniem kultur ludowych różnych społeczności i grup etnicznych.
Faktura - charakterystyczne cechy powierzchni przedmiotu zależne od materiału i techniki wykonania. Fakturę możemy określić za pomocą dotyku i wyglądu, np.: gładka, chropowata.
Fantastyka - opisywanie oraz ilustrowanie świata zupełnie odmiennego od rzeczywistego; jest wytworem wyobraźni osoby, która tworzy opowieść lub obraz.
Farby akrylowe - szybkoschnące, rozpuszczalne w wodzie farby z żywic syntetycznych, nierozpuszczalne w wodzie po wyschnięciu.
Farby akwarelowe - farby rozpuszczalne w wodzie, składające się z drobnoziarnistego pigmentu spojonego gumą arabską.
Farby olejne - wolno schnące farby, których pigmenty związane są spoiwem zawierającym olej wysychający (olej lniany).
Farby plakatowe - kryjące farby rozpuszczalne w wodzie. Po wyschnięciu nie rozpuszczalne.
Fasada - zewnętrzna, główna ściana budynku, zazwyczaj z wejściem, często bogato zdobiona.
Fiksatywa - środek do zabezpieczenia rysunków wykonanych węglem, kredą lub pastelami, produkowany najczęściej w postaci sprayu.
Folia klejąca obustronna - samoprzylepna folia posiadająca warstwy kleju po obu stronach.
Folia kryjąca - folia do przykrywania powierzchny, której nie chcemy pokryć farbą lub na której chcemy pozostawić tylko określone barwy.
Forma przestrzenna - rzeźba składająca się z różnych elementów.
Format - wymiar przedmiotu; można określić wymiary kartki papieru, np. A4 (wielkość kartki z bloku rysunkowego), A3 (wielkość dwóch połączonych ze sobą kartek formatu A4).
Fresk - malowidło wykonane na mokrym tynku ściany.
Frotaż - technika polegająca na odciskaniu na papierze faktury przedmiotów.
Funkcjonalność - użyteczność, wygoda w korzystaniu z przedmiotów.
Galeria - miejsce, w którym się wystawia i sprzedaje dzieła sztuki.
Gama barwna - zestaw barw użytych w dziele. Jeśli obraz namalowano wyłącznie w barwach zimnych albo ciepłych, mówimy o wąskiej gamie barwnej (chłodnej kub ciepłej); jeśli na obrazie występują barwy ciepłe i zimne, mówimy, że obraz jest namalowany w szerokiej gamie barwnej.
Gesso - mieszanka gipsu i kleju używana do gruntowania podłoża malarskiego.
Grafion - przyrząd do rysowania tuszem lub farbą jednakowych linii, grubość linii może być regulowana.
Gruntowanie - nałożenie gruntu malarskiego na podłoże do malowania.
Gumka chlebowa - gumka do ścierania, bardzo plastyczna, służąca zwłaszcza do czyszczenia rysunków węglem.
Gwasz - wodna farba kryjąca, uzyskiwana przez dodanie bieli kryjącej.
Harmonia - odpowiednie, zgodne dobranie elementów tworzących dzieło sztuki.
Horyzontalna kompozycja - zasada komponowania obrazu polegająca na akceptowaniu w dziele sztuki kierunków poziomych, rozbudowa kompozycji dzieła wszerz; przeciwieństwo kompozycji wertykalnej.
Humanizm - nurt filozoficzny lub światopogląd, który wyraża troskę o potrzeby, szczęście, godność i rozwój człowieka.
Impasto - technika malarska polegająca na szczególnie grubym nakładaniu farby i uzyskiwaniu w ten sposób faktur, stąd: impasty - wyraźne zgrubienia farby na powierzchni obrazu.
Impresjonizm - nurt w sztuce europejskiej XIX wieku; jego przedstawiciele dążyli do oddania ulotnych momentów - ukazania przemijających chwil; starali się pokazać na obrazach wpływ światła na barwę, malowali za pomocą małych plamek barw czystych.
Infografika (grafika informacyjna) - graficzna wizualizacja informacji, danych wiedzy, zaprojektowana tak, by przekazywać informacje w przystępny i jasny sposób.
Inicjał - litera rozpoczynająca słowo, akapit, rozdział wyróżniająca się kształtem, wielkością, kolorem, zdobieniem.
Inspiracja - podsunięcie pomysłu, natchnienie do wykonania pracy.
Kanon - wzór, schemat, według którego artysta tworzy dzieło. Kanon stosowano w przedstawieniu postaci człowieka lub przy projektowaniu budowli.
Karykatura - rysunek pokazujący charakterystyczne cechy postaci w sposób wyolbrzymiony, przesadny.
Kolaż (collage) - praca plastyczna wykonana z różnych materiałów, takich jak tkaniny, gazety, papier, drobne przedmioty.
Kolorystyka - dobór, zestawienie barw właściwe dla danego dzieła plastycznego.
Koloryt - dominujący w obrazie zespół barw nadający całości ogólny ton, np. ciepły (żółcie, pomarańcze, czerwienie) lub zimny (zielenie, błękity, fiolety).
Komiks - historia przedstawiona w formie obrazów, najczęściej z tekstem.
Kompozycja - układ elementów w dziele sztuki; może być dynamiczna, statyczna, otwarta, zamknięta, symetryczna lub rytmiczna.
Kontrapost - ustawienie postaci w taki sposób, że ciężar jej ciała opiera się na jednej nodze, podczas gdy druga jest odciążona i lekko wspiera się na ziemi.
Kontur - wyraźna linia określająca kształty form na rysunku lub obrazie.
Kontrast - inaczej przeciwieństwo, widoczna różnica. W dziełach sztuki zwraca się uwagę na kontrast barw, kształtu, linii, faktury i waloru.
Kontrast dopełnieniowy - kontrast barw leżących po przeciwnej stronie koła barw: barwa żółta - barwa fioletowa, barwa niebieska - barwa pomarańczowa, barwa czerwona - barwa - zielona.
Kontur - linia, która w rysunku wyznacza kształt przedmiotu. W rzeczywistości nie istnieje.
Kopia - dokładne odtworzenie dzieła z oryginału.
Kredki pastelowe - sztyfty wykonane z mieszanki drobno zmielonego pigmenty i np. glinki, a także bardzo niewielkiej ilości spoiwa. Rysunek kredkami utrwala się fiksatywą.
Kreskowanie (szrafura) - sposób ukazywania światłocienia w rysunku polegający na gęstym rysowaniu równoległych lub krzyżujących się linii.
Kształt - zewnętrzny wygląd przedmiotu.
Kubizm - kierunek w sztuce początku XX wieku, zakładający odrzucenie zasad perspektywy i tradycyjnego postrzegania przedmiotu. Jego twórcy doprowadzili ukazywany przedmiot do podstawowych form geometrycznych, swobodnie przedstawiając go z różnych punktów widzenia jednocześnie.
Laserunek - cienka, przezroczysta warstwa farby, przez którą widoczne są nałożone wcześniej warstwy farby.
Lawowanie - naniesienie farby na papier z użyciem dużej ilości wody.
Linearyzm - kształtowanie kompozycji malarskiej za pomocą konturu i linii.
Makieta - architektoniczny projekt, model, np. jakiegoś terenu, budynku, wykonany z drewna, tektury lub dykty.
Malarstwo - dziedzina sztuk plastycznych, w których artysta posługuje się plamą barwną na płaszczyźnie płótna, papieru, ściany, deski.
Malarstwo abstrakcyjne - obrazy, które nie przedstawiają rzeczywistości.
Malarstwo batalistyczne - przedstawienie na obrazie bitew, wojen.
Malarstwo historyczne - ukazuje wydarzenia z poprzednich epok.
Malarstwo religijne - przedstawienie na obrazie scen biblijnych i postaci świętych.
Malarstwo rodzajowe - zaprezentowane na obrazie scen z życia codziennego.
Malowanie <<mokre na mokrym>> - Technika malarska polegająca na malowaniu wilgotnymi farbami na wcześniej położonych wilgotnych jeszcze farbach, umożliwiająca swobodne łączenie się barw. Stosowana głównie w malarstwie akwarelowym.
Martwa natura - pokazuje na obrazie zestawionych ze sobą przedmiotów, takich jak naczynia, kwiaty, owoce, instrumenty muzyczne.
Mecenat - finansowe wsparcie i opieka, którą wpływowi i bogaci miłośnicy sztuki oferowali twórcom.
Mitologiczna scena - w malarstwie: przedstawienia na obrazie scen z mitologii starożytnych Greków i Rzymian.
Modelunek - nadawanie plastycznego kształtu formom za pomocą odpowiednich środków rysunkowych lub malarskich.
Monochromatyzm - użycie w obrazie tylko jednej barwy o różnych odcieniach.
Monotypia - technika polegająca na odciskaniu wilgotnej farby z jednej powierzchni na drugą.
Mozaika - obraz lub dekoracja wykonana z kawałków ceramiki, szkła lub kamyczków.
Odcień - odmiana barwy; zależy od tego, jakiej barwy podstawowej dodamy więcej podczas mieszania kolorów.
Olejne malarstwo - technika malarska polegająca na malowaniu farbami olejnymi - rozcieńcza się je podczas malowania olejem lnianym.
Oryginał - dzieło wykonane własnoręcznie przez artystę.
Paleta - podłoże, na którym miesza się farby.
Pantograf - przyrząd do manualnego przenoszenia rysunków z możliwością zmniejszania go lub powiększania.
Papier czerpany - ręcznie wyrabiany papier według tradycyjnej technologii, charakteryzujący się m.in. nieregularnymi brzegami.
Papier ingres - szeroko stosowany papier do rysunków tuszem, posiadający charakterystyczną strukturę.
Papier japoński - ręcznie czerpany papier jedwabisty, bardzo trwały i dość trudny w użyciu. Wytwarzany jest z włókien roślinnych.
Passe-partout - ramka okalająca rysunek wykonana a kartonu lub papieru.
Pejzaż - obraz przedstawiający krajobraz, np. las, łąki, góry, morze, miasto.
Personifikacja - przedstawienie zwierząt i roślin, przedmiotów, zjawisk lub idei jako osób ludzkich.
Perspektywa - pokazanie na rysunku lub obrazie przedmiotów rozmieszczonych w przestrzeni; może być rzędowa, pasowa, kulisowa, linearna i jej rodzaje (żabia, z lotu ptaka, powietrzna).
Pigmenty barwne - farby składające się z pigmentów związanych spoiwem. Pigmenty barwne uzyskiwane są obecnie często syntetyczne, ale również z materiałów roślinnych, zwierzęcych i mineralnych.
Plama barwna - płaszczyzna pokryta kolorem.
Podłoże do malowania - klasycznymi podłożami są drewno i płótno, a obecnie również kartony, tkaniny, tynki itp. Przed przystąpieniem do malowania podłoże jest zwykle gruntowane.
Pointylizm - technika malowania polegająca na nakładaniu na płaszczyznę obrazu obok siebie szeregu punktów barw czystych, powstała w końcu XIX wieku w wyniku rozwinięcia idei impresjonizmu.
Poliptyk - typ malowanej lub rzeźbionej nastawy ołtarzowej skomponowanej na kilku (kilkunastu) płaszczyznach (skrzydłach, kwaterach) charakterystyczny dla sztuki gotyku.
Politeizm - wiara w istnienie wielu bogów.
Pomnik - rzeźba upamiętniająca ważne wydarzenie lun postać.
Pop-art - kierunek w sztuce dominujący w latach 1960-1970 zainspirowany zjawiskami sztuki masowej, reklamy, komiksu itp.
Portret - przedstawienie osoby lub grupy osób (portret zbiorowy).
Porządki architektoniczne - określone kierunki stylistyczne, według których konstruuje się budowle; wyznaczają one podstawowe wymogi i założenia dotyczące kształtu i dekoracji poszczególnych elementów budowli. Trzy podstawowe porządki wykształciły się w starożytnej Grecji: dorycki, joński i koryncki (można rozpoznać je po kształcie kolumn).
Posąg - rzeźba wolnostojąca przedstawiająca postać ludzką.
Projekt - wstępne przedstawienie dzieła, np. w formie rysunku, szkicu lub makiety bądź za pomocą specjalnego programu komputerowego.
Projektowanie - planowanie, wykonywanie szkiców np. kompozycji budowli, rzeźby, obrazu.
Proporcje - stosunek wielkości poszczególnych elementów do całości dzieła sztuki.
Puentylizm - technika malarska stosowana przez następców impresjonistów; polega na zapełnianiu obrazu gęsto rozmieszczonymi, różnobarwnymi punktami kładzionymi na płótno czubkiem pędzla.
Punkt zbiegu - punkt na linii horyzontu, w którym zbiegają się poziome krawędzie rysowanych przedmiotów.
Rapidograf - przyrząd do rysowania tuszem, kreślący kinie jednakowej grubości.
Relief - płaskorzeźba; kompozycja rzeźbiarska, którą można oglądać wyłącznie z przodu.
Reportaż fotograficzny - przedstawienie wydarzenia za pomocą kilku lub kilkunastu fotografii.
Reprodukcja - fotografia lub wydruk oryginalnego dzieła sztuki.
Rozcieńczalnik - ciecze, przy pomocy których można rozcieńczyć farby nierozpuszczalne w wodzie.
Rysunek - dziedzina sztuki, w której najważniejszą rolę odgrywają linia i walor, rysunek to także nazwa pracy plastycznej wykonanej ołówkiem, kredką itd.
Rytmiczna kompozycja - układ elementów polegający na ich powtarzaniu się w regularnych odstępach.
Rzeźba - dziedzina sztuki, której dzieła w większości są trójwymiarowe, czyli mają wysokość, szerokość i głębokość.
Skansen - muzeum położone na otwartej przestrzeni, w którym zgromadzono zabytki ludowe pokazujące kulturę danego regionu, głównie domy z wystrojem wnętrz i budynki użytkowe.
Statyczna kompozycja - układ linii i barw mający wywołać wrażenie spokoju i bezruchu.
Surrealistyczne malarstwo - kierunek, który powstał na początku XX wieku; obrazy przedstawiały rzeczywisty wygląd przedmiotów, które zastawiano w niezwykłe, nierealne kompozycje z pogranicza jawy, snu, fantazji.
Symetryczna kompozycja - układ jednakowych lub bardzo podobnych elementów po obu stronach osi symetrii.
Szablon - forma przykrywająca, posiadająca wycięcia, np. w kształcie jakiegoś rysunku, który następnie jest przenoszony przez nałożenie farby bądź odrysowywany.
Szkic - wstępnie wykonany rysunek będący projektem obrazu, rzeźby, budowli.
Sztaluga - konstrukcja, na której mocuje się podłoże malarskie do malowania.
Sztuki plastyczne - to wizualna twórczość artystyczna. Obejmuje takie dziedziny, jak: architektura, rzeźba, malarstwo, rysunek, grafika (warsztatowa, użytkowa, komputerowa), fotografia, film, wzornictwo przemysłowe, rzemiosło artystyczne.
Środki wyrazy plastycznego - linia, barwa, walor, kompozycja, bryła, faktura, kontrast, światłocień, perspektywa.
Światłocień - w malarstwie lub w rysunku pokazanie trójwymiarowości przedmiotów za pomocą plam walorowych.
Świetlistość - jasność poszczególnych fragmentów obrazu uwydatniająca lub akceptująca dany motyw.
Tablet graficzny - urządzenie pozwalające na komputerowe wykonanie rysunków w rożnych stylach.
Teatr - dziedzina sztuki, w której aktor lub grupa aktorów na żywo przedstawia spektakl dla zgromadzonych widzów.
Tekstura - pokazanie faktury przedmiotów za pomocą graficznych programów komputerowych.
Tempera - farba rozpuszczalna w wodzie. Pokrywa prawie całkowicie malowany papier, karton, drewno lub inny materiał. Tempera to także jedna z technik malarskich.
Tonalne przejście - przejście barwne, równomierne, od walorów jasnych do ciemnych lub odwrotnie lub też przejście jednej barwy w drugą.
Transparentność - stopień przezroczystości farby.
Trójwymiarowość - pokazanie przedmiotów na płaskiej powierzchni w taki sposób, aby sprawiały wrażenie przestrzennych, mających trzy wymiary: wysokość, szerokość i głębokość.
Urbanista - architekt zajmujący się projektowaniem miast.
Walor - stopień natężenia barwy w malarstwie lub rysunku. Walor może być jaśniejszy/słabszy lub ciemniejszy/mocniejszy. Barwy ciemne mają mocniejszy walor niż barwy jasne.
Werniks - środek chemiczny w płynie lub aerozolu służący do zabezpieczania powierzchni gotowego obrazu, której może nadać charakter błyszczący lub matowy.
Wertykalna kompozycja - zasada komponowania obrazu polegająca na akcentowaniu w dziele sztuki kierunków pionowych, rozbudowa kompozycji dzieła wzdłuż: przeciwieństwo kompozycji horyzontalnej.
Witraż - kolorowe kawałki szkła połączone ramkami, tworzące barwne wypełnienie otworów okiennych.
Wystawa interaktywna - wystawa eksponatów, które możemy poznać za pomocą różnych zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, węchu, na której jest możliwość wpływania na dzieło sztuki przez odbiorcę, zmiana dzieła lub jego formowanie.
Zabytek - dzieło charakterystyczne dla danej epoki, objęte ochroną.
Złudzenie przestrzeni - stworzenie na obrazie czy rysunku wrażenia przestrzeni, gębi za pomocą światłocienia, plam walorowych czy linii.
LILY-ART Pracownia krawiecko-artystyczna
Anna Jasińska
Profesjonalne usługi krawieckie
Warsztaty szycia i rękodzieła
Butik
Kontakt
kontakt@lily-art.pl
Siedlce, Murarska 40
Anna Jasińska ©